خانم‌ها در زمان بارداری تغییرات جسمی و روانی متنوعی را تجربه می‌كنند و استرس در بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.استرس در دوران بارداری پیامدهای مخربی برای کودک خواهد داشت. استرس‌های عادی زندگی مانند مشكلات كاری یا گیر كردن در ترافیك خیلی به مشكلات بارداری نمی‌افزایند؛ اما استرس‌های جدی‌تر ممكن است زندگی مادر و سلامت نوزاد را به خطر بیندازند. صدمات وارده  ناشی از استرس بر جنین در دوران بارداری می تواند زمینه ساز بسیاری از اختلالهای جسمی و روانی در سالهای بعدی زندگی فرد باشد،

 

استرس در بارداری

 

استرس بارداری

 

اثرات منفی استرس بر بارداری

از آنجا که سه ماهه اول بارداری سن پایه ای و حساس برای شکل گیری ارگان های حیاتی جنین است (از مغز تا کلیه، قلب و ...) به عبارتی در سه ماه اول بارداری حساس ترین دوران بارداری به شمار رفته و سطوح بالای استرس در طی آن بیشترین پیامد منفی را بر جنین دارد یورآبوی به مادران باردار یادآور می شود بنابراین استرس مادر در این ماه ها می تواند جنین را در معرض مشکلات زیادی قرار بدهد. استرس ها به طور معمول به دو صورت مزمن و حاد اعمال می شوند. استرس های مزمن و مداوم با رشد جنین تداخل دارند.

میان استرس و والد شدن در سنین پایین ارتباط تنگاتنگی برقرار است ولی با این حال براساس مطالعاتی که نتایج آن در نشریه غدد به چاب رسید کلیه مادران باردار بنا به دلایلی به علمی متعدد باید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض تنش های عصبی بی مورد در این دوران اجتناب کنند.

 استرس های طولانی مدت می توانند موجب سقط زودهنگام، مرده زایی، وزن بسیار پایین هنگام تولد و زایمان های زودرس شوند. ضمن اینکه در کودک زمینه ابتلا به بیماری های روانی چون افسردگی، ناآرامی و بیش فعالی را فراهم می کند. برخی تحقیقات از افزایش جنب و جوش جنین در شکم مادر خبر داده اند. این مساله شاخص مهمی است که نشان می دهد استرس مادر موجب درک تجربه ناخوشایند در جنین می شود و از نظر فیزیولوژیک وی را ناآرام می کند. 

استرس‌های دوران بارداری باعث بروز بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و مشكلات قلبی می‌شود. در زمان بارداری این استرس تحمیلی می‌تواند منجر به عوارضی مانند اختلال در خواب، سردرد و كاهش اشتها نیز شود.

سیستم ایمنی وظیفه محافظت از بدن در برابر عفونت و عوامل مضر خارجی را به عهده دارد. این تغییرات هورمونی ربه همراه استرس احتمال عفونت رحم را در زمان بارداری بالا می‌برد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد سطوح بالای استرس در زمان بارداری نه تنها روی جنین تاثیرهای جبران‌ناپذیری دارد، بلكه منجر به بروز مشكلات جدی‌تری مانند ترس و شب‌ادراری و مشكلاتی در حرف زدن در دوره كودكی می‌شود. استرس ممكن است روی رشد مغز و سیستم ایمنی كودك نیز تاثیر گذارد.

اختلال‌هایی در ساختمان و عملكرد مغز این نوزادان در آینده به‌وجود می‌آید كه با اسكیزوفرنی مرتبط است و به ‌نظر می‌رسد شروع این تغییرات از مراحل اولیه تكامل نوزاد است. شیزوفرنی (schizophrenia) یک نوع بیماری روحی است که در آن فکر تخریب می شود و برداشت انسان از واقعیت غیرعادی می گردد.

فرزندان زنانی که در دوران بارداری استرس داشته‌اند، دارای مشکلاتی مثل بیش‌فعالی میشوند.

وجود همزمان سایر عوامل خطر نظیر عفونت، کمبود ریز مغذی هادر مادر و ...موجب تشدید اثرات منفی استرس روی مادر و جنین می شود.
استرس های دوران بارداری علاوه بر ایجاد عوارض در دوران بارداری به ویژه در اوایل بارداری و حوالی زایمان، روی فرآیند رشد و تکامل ذهنی، روانی جنین اثر سوء دارد و موجب اختلال های رفتاری در دوران کودکی می شود.

وجود استرس در سطوح بالاتر كه در صورت تداوم استرس ایجاد می‌شود بروز مشكلاتی مانند خطر زایمان زودرس (قبل از 37 هفتگی) تولد نوزاد با وزن خیلی كم را افزایش می‌دهد.نوزادی هم كه زود به دنیا بیاید یا خیلی سبك باشد از لحاظ سلامت در معرض مشكلات بسیاری قرار دارد.

استرس در بارداری می تواند با ایجاد نشانه های اختلال (کم توجهی- بیش فعالی)به ویژه در پسران همراه باشد. هم چنین سطح بالای اظطراب مادر در بارداری خطر بیماری (سرشت دشوار)را در شیرخوار افزایش می دهد. در واقع کودکانی که سرشت دشوار دارند،معمولا الگوی خواب و تغذیه آشفته ای دارند و نیازمند توجه و مراقبت بیشتر هستند.

 

شایع ترین و مهمترین عامل استرس در زنان باردار

  • اضطراب و نگرانی در مورد سلامت جنین
  • مرگ یکی از نزدیکان
  • مشاجره و مشکل ارتباطی با همسر و خانواده اش
  • کاهش ناگهانی و قابل ملاحظه در درآمد خانواده
  • مسایل و مشکلات مربوط به شغل همسر
  • نگرانی در مورد دشواریهای بارداری
  • احساس کم تجربگی مادران جوان
  • ترس از درد زایمان
  • ترس از مرگ
  • ترس از پیامد های اقتصادی بارداری
  • ترس از بی کفایتی در اجرای وظیفه مادری

بچه‌دارشدن بزرگ‌ترین تغییر زندگی شماست و برای این که با این تغییر کنار بیایید، نیاز به حمایت خانواده و دوستان دارید. بنابراین حتی قبل از تولد نوزاد، از اطرافیان خود برای مقابله با استرس کمک بخواهید. از آنجا که شوهر رکن اصلى در خانواده است، بنابراین بسیارى از زنان اگر بتوانند به شوهر خود اعتماد کرده و به وى تکیه کنند، تقریباً 70 تا 80 درصد استرس هاى آنها کاهش پیدا مى کند.

روش های کنترل استرس در بارداری

  • ورزش، تمرکز و تمرین آرامش و تمرین تنفس عمیق نه تنها در کاهش استرس بارداری مؤثرند بلکه به راحتی زایمان هم کمک می‌کنند. تمرین های مربوط به نتفس عمیق، یوگا یا حرکات کششی را انجام دهید.
  • نداشتن خواب کافی، نداشتن تغذیه مناسب و اندوهگین بودن خودشان عوامل استرس زا به حساب می‌آید و شما را مستعد آسیب در برابر هر استرس حتی کوچک می‌کنند. بنابر این مراقب خواب و تغذیه خود باشید و زیاد مواد کافئین‌دار نخورید.
  • امیدوار باشید و نگرش مثبت به وقایع داشته باشید. دیدگاه شما به عوامل استرس زا می‌تواند تاثیر آنها بر شما را کم و زیاد کند. اگر امیدوار باشید، بر استرس بهتر غلبه می‌کنید.
     
امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

گزارش

نظرات کاربران

نظر دهید